Kalla bufféer

passar både till lunch, middag eller fest

 

Letar du efter en kall buffé till din middag eller lunch har vi 4 olika ordinarie bufféer att välja mellan. Dessa är uppbyggda efter 4+2-principen vilket innebär 4 huvuddelar, 2 tillbehör samt nybakat bröd och vispat smör eller brödröra. Dessa bufféer är fasta i sitt upplägg och du kan inte ändra i menyinnehållet. Däremot kan du välja att köpa till en rätt eller ett tillbehör från någon av de andra bufféerna.

Letar du efter en något fylligare buffé med fler rätter rekommenderar vi vår så kallade festbuffé där menyn består av ca 5-6 huvuddelar och 3-4 tillbehör plus nybakat bröd och vispat smör eller brödröra. Här kan du välja mellan att kombinera en eller flera av våra ordinarie bufféer eller komma med egna idéer om tema och innehåll. Sedan kommer vi gemensamt fram till en meny som passar just dina önskemål.

Utöver våra ordinarie bufféer och våra festbufféer har vi också vår säsongsbuffé som byts ut 5 gånger per/år. (Exakt när bytet mellan säsongerna sker är inte spikat utan beror på väder och tillgång av råvaror.) Här kan du välja mellan att enbart beställa en bas av sallader, såser och tillbehör och sedan komplettera med protein själv eller så väljer du till 1-3 av våra proteinförslag.

Kika gärna på inspirationsbilderna nedan och sedan hittar all info om våra bufféer här!

FRÅGOR & SVAR OM VÅRA BUFFÉER

Hur levereras era bufféer?

När du bokar en buffé från oss levereras maten i pappkartonger, pappburkar och plasthinkar. Potatissallader levereras t ex i en plasthink så du lätt kan flytta över den i en fin serveringsskål hemma, såser och dyl i mindre pappburkar med lock och sallader, protein osv. är ofta upplagda i större papplådor med ett vaxat papper i botten. Papplådorna går fint att servera direkt ur men vill du flytta över maten till t ex en bricka eller en träbräda kan du lätt vika upp kartongen och dra ut det vaxade pappret med maten på. De större papplådorna som mycket av maten leveraras i har måtten 32x42x9cm så de går bra att ställa i en vanlig hemmakyl.

Känner du dig osäker på hur du kan servera din beställda mat - tveka inte att fråga oss så guidar vi dig på bästa sätt. Men kika gärna på inspirationsbilderna nedan för att få en uppfattning om dels hur maten är packad vid leverans, dels hur den brukar serveras när vi själva lägger upp den på våra fat.

Hur länge håller sig maten och hur ska vi förvara den mellan att vi hämtar och serverar?

Vi tillagar och förbereder din mat dagen eller dagarna innan leverans och samma dag som den ska ätas/levereras lägger vi ihop allt och förbereder det sista. Brödet bakas alltid samma dag. Maten håller sig alltid fin så det är inga bekymmer att hämta maten på morgonen eller förmiddagen samma dag som ni ska äta den på kvällen. Vi rekommenderar dock att inte att hämta maten tidigare än samma dag som ni ska servera den.

Lite beroende på temperatur ute klarar sig maten framme längre eller kortare tid. Det vispade smöret till brödet vill inte stå för kallt/i kyl för då blir det för hårt. Ha det hellre framme i rumstemperatur tillsammans med brödet. Den mesta av övriga maten vill gärna stå i kyl eller i t ex i ett kyligare uterum.

I det fall det blir mat över håller sig det mesta ett par dagar extra. Så ställ in den i kyl igen och njut ett par dagar till. Men hur länge maten håller baseras såklart på säsong, lufttemperatur och typ av råvara. En ostpaj med löjrom som stått ute i ett relativt varmt rum i flera timmar kanske ni ska vara lite försiktiga med, medan en vinägrett-baserad potatissallad håller bättre.

Finns det något minimiantal för att beställa en buffé?

Minsta beställning för bufféer är i grunden 20 portioner. Men om vi ändå är i köket och peppar annan mat eller om ngn annan kund bokat en likadan buffé samma dag kan vi ibland göra avsteg från 20-portionsprincipen. Så det går självklart alltid att fråga oss om det går att beställa färre portioner.

Kan jag kombinera en eller flera bufféer?

Våra 4 ordinarie bufféer går inte att kombinera mellan utan här är innehållet redan spikat. Vill du kombinera flera olika rekommenderar vi istället att du bokar en så kallad festbuffé. Då kan du mixa och matcha som du vill mellan alla våra olika varianter. Du kan också boka en ordinarie buffé och välja att lägga till en huvuddel eller ett tillbehör från en annan buffé och då betala extra för det.

Jag har några gäster som är allergiska. Hur löser vi det?

Vi är vana att hantera de flesta allergier och matpreferenser och i det fall det behövs löser vi självklart alternativ till dina gäster. Hur många alternativ vi gör beror lite på vilken buffé du väljer och vilken typ av specialkost det gäller. Har du många gäster som behöver specialkost tar vi en dialog om detta och ser om vi ev. ska justera hela menyn så den bättre passar dina gäster.

Kan jag beställa hälften av en buffé och hälften av en annan?

Beställer du minst 20 portioner går det att beställa olika bufféer. Men vi rekommenderar inte att göra det. Detta då bufféerna ofta har ett tydligt tema och röd tråd och kanske inte alltid passar ihop. Det är inte heller säkert att en buffé blir bättre av att den har fler rätter utan det kan tvärtemot skapa en känsla av att det blir rörigt på tallriken med för många olika smaker.

Känner du att du vill ha fler rätter och en lite “maffigare” buffé rekommenderar vi istället att du bokar en festbuffé där vi gemensamt kommer överens om en meny där alla smaker matchar och där det blir lagom många delar.

Är det möjligt att låna uppläggningsfat från Hilma och Evert när vi bokar buffé?

Så länge vi inte är helt fullbokade och alla våra skålar, fat och uppläggningsbrickor är ute på andra caterings får ni gärna låna detta från oss. Men vi ser gärna att allt lämnas tillbaka diskat till oss i Tollered dagen efter att din fest eller tillställning är avklarad. Tänk dock på att maten då den är upplagd på så vis är ganska så skrymmande och att det kan vara svårare att få plats med den i kylen är om den ligger i våra catering-kartonger burkar och hinkar.

Går det att beställa varma bufféer från Hilma och Evert?

I dagsläget erbjuder vi i stort sett inga varma rätter på våra bufféer. På några av våra säsongsbufféer går det förvisso att byta ut t ex potatissalladen mot en gratäng men denna behöver du dock kunna värma själv på plats. Vi har inte heller några värmeskåp eller värmeplattor att låna eller hyra ut utan har mot bakgrund av detta valt att fokusera på kalla bufféer.

Får jag med någon meny och innehållsförteckning på maten?

När du beställer en meny från oss skickar vi alltid med en meny med innehållsföreteckning så att dina gäster ska kunna se info om ev. allergener eller andra matpreferenser. I det fall att din beställning innehåller specialkost är denna tydligt uppmärkt.

Hur betalar jag för maten?

I samband med leveransen av maten skickar vi en faktura med 10 dagars betaltid på mailen. Om inget annat överenskommits gällande betalning skickas alltid faktura till den mailadress där bokningen kom från. Vill du hellre betala via Swish går det också bra och det görs då till vårt swishnummer 123 126 8705 (Kroonhuset AB).